Când plouă,
geamurile bibliotecii se colorează
a curcubeu.
Nu știu
care soare este responsabil:
astrul de afară, cu
raze piezișe ițindu-se de
după nori, sau
soarele dinăuntru, purtat
în râsete și voci cristaline
de copii.
Când sună
clopoțelul de pauză, tropotesc scările
sub piciorușele grăbite
să ajungă la
bibliotecă. Se împing
în ușă, mai-mai
să o dărâme și
se prăbușesc, apoi,
gâfâind pe scaune.
-
Doamna,
aveți poezii de Ion Creangă? întreabă un pișpiric cu un măr
în mână.
-
Nu poezii,
povești și Amintiri
din copilărie, îl corectez
eu.
-
Vezi, mă, ți-am
spus eu, triumfă
colegul lui.
-
Da, dar aveți?
-
Ia uită-te
tu, pe care
raft scrie Ion
Creangă? Îi zâmbesc
și-l întorc de
umeri spre raftul cu
pricina.
-
Doamnaaa, l-am găsit, că
are și poză!
Se apropie fericit
și important de
biroul meu, să
semneze în fișă.
-
Numele
de familie sau
prenumele? Fețișoara lui gânditoare
mă înduioșează.
-
Cum vrei
tu, nu contează!
Când sună de
oră, oftează toți
din adâncul sufletului și iar
tropotesc scările sub piciorușele lor, grăbite să ajungă
în clasă.
foto din arhiva personală
Cu cei de
la liceu, se schimbă
datele problemei.
Ei intră demni,
fără îmbulzeală și
chicoteli, dar cu
ochii la fel
de strălucitori.
-
Doamna,
am terminat cartea, iar
mâna ei delicată
îmi așază Mândrie
și prejudecată pe colțul biroului.
Mai aveți ceva
frumos pentru mine?
-
Am, cum
să nu, hai să
căutăm!
Fetele citesc, cum
altfel?, romane de
dragoste și romane
polițiste.
Băieții, aventură!
Citiți
orice, copii, le spun, citiți tot ceea
ce vă pică în mână, pentru
că așa vă descoperiți și vă educați
gusturile, așa aflați și
învățați!
Contrar părerii generale,
mai sunt copii
care citesc.
Procentul lor este vizibil
mai redus decât
pe vremea generației
noastre, dar copiii nu
sunt procente, nu-i
așa?
Un băiat de
clasa a șaptea, anul
trecut, înainte de
sfârșitul anului școlar, tot
dădea târcoale Contelui
de Monte-Cristo.
-
N-ai
curaj, Dani? l-am
întrebat.
-
Ba da,
doamna, dar mă păstrez pentru vacanță, că
atunci pot să
o citesc toată,
fără grija temelor.
Când s-au achiziționat
cărțile pentru premii,
am pus deoparte
Contele de Monte - Cristo pentru
diriginta lui Dani.
A zâmbit și m-a
aprobat
și ea, pentru
că Dani este, într-adevăr, unul
dintre copiii care
citesc la un
nivel mult superior
vârstei lor și
celorlalți colegi de
generație.
Heeei, fericire! De
ce te-ai ascuns toată
în ochii lui?
De ce îi tremuri palmele și
îi umezești ochii? Lectură
plăcută, copil frumos și
cuminte!
Sunt copii care
nu au cărți acasă.
Sunt copii care
nu au răsfoit
niciodată o carte
înainte să vină
la bibliotecă. Se cunosc
imediat, după sfiala cu
care le scot
din raft și după stânjeneala
ce-i cuprinde dacă
îi întrebi: îți
place?
În
unele cazuri, cărțile
nu dau bine
în livingul modern,
abia renovat. Sunt
cazuri, mult prea
multe, în care
părinții nu-și permit
să cumpere o
carte. Sau nu acordă importanța
cuvenită. Copiii din
medii defavorizate au
probleme de alfabetizare.
De câteva ori,
un copil mai răsărit
m-a apostrofat:
-
De
ce-i dați și lui carte,
că el nu
citește bine?
-
Și, ia
spune-mi, cum crezi
tu că va învăța să
citească, dacă nu
are o carte?
A înțeles repede și
n-au mai existat
dialoguri stânjenitoare.
Școala online ne-a învățat,
pe calea grea, evident, că o
carte este sfântă.
Că orice s-ar
întâmpla, cartea tipărită
rămâne cea mai
sigură și mai
înțeleaptă investiție, fie
că este manual școlar,
fie că este
beletristică sau o
carte de specialitate.
Să nu spuneți
că numai sistemul
nostru educațional are de
suferit și întâmpină
greutăți. Nu, în
nicio altă țară
lucrurile nu stau
mai bine. Pentru
că nimic nu
poate înlocui răsfoitul
paginilor împreună cu colegii
și profesorii, nimic
nu poate să
te facă să
înțelegi mai bine,
decât vocea calmă
a doamnei sau
domnului și palma
lor așezată protector
pe umărul tău, în
timp ce urmăriți
amândoi rândurile negre
în paginile albe și imaginile
menite să îndulcească
și să fundamenteze
cunoștințele acumulate.
O să-mi spuneți
că se pot citi
cărți și online.
Da, dar dacă nu au
bani de cărți, închipuiți-vă
cu ce cumpără
măcar o tabletă!
La cartea tipărită te poți întoarce oricând, ori de câte ori ai nevoie de un sfat, sau simți nevoia unei noi perspective, indiferent dacă ai curent electric sau dacă ai conexiune puternică la internet sau nu.
Copilăria mi-a fost
marcată de cărți.
Ai mei s-au
prins destul de
repede că nu
are rost să se streseze
foarte mult în
căutarea cadoului perfect.
Eram cea mai
fericită când primeam
cărți cadou. Nu eram
mai mare de clasa a
patra când mi-au
cumpărat ai mei Singur pe
lume. De la librărie
și până acasă,
dădusem gata jumătate
din ea și
mă alesesem cu
un cucui imens
în frunte, dobândit
în urma impactului
violent cu un stâlp. Bașca
cicăleala mamei, care
nu înțelegea și
pace de ce
nu am răbdare
până acasă.
Dragostea de carte se cultivă
din copilărie.
Dragostea de carte te cuprinde pe
nesimțite, ca un
hoț experimentat și, odată agățată de
tine, nu mai
ai șanse de scăpare.
Dragostea de carte
îți aduce alinare
și vindecare în
boli sufletești și
trupești și nu
are efecte adverse.
N-am știut până acum de conceptul de cărți personalizate.
Îmi place
tare. În primul
rând, pentru bucuria din ochii
copilului în momentul
în care îi citești
și-i arăți:
- Uite, ăsta ești tu, Horia! Ești aici, în poveste, te bați cu cei răi și îi ajuți pe cei buni. Când era mic, Horia zicea că este tororistul bun, care-i salvează pe toți. Nu există teroriști buni, dragul meu, îi spuneam, dar el nu și nu, că știe el mai bine. Îi plăcea cuvântul, nu avea habar de semnificație. Când a mai crescut, a renunțat. Descoperise arheologia.
În al
doilea rând, poveștile
trebuie date mai
departe. O citește
copilul, care este
eroul principal, apoi o duce prietenului
său cel mai
bun, să vadă și el ce
isprăvi poate face.
Prietenul cel mai
bun mai are un
prieten bun, care ...
și tot așa
mai departe. Poveștile
circulă, copiii învață
și toată lumea
câștigă.
Și, nu
în ultimul rând,
îmi place ideea
de a personaliza povești
adaptate nivelului de
vârstă al copilului.
M-am izbit,
în munca mea
de bibliotecară, de
situații și hazlii,
și triste în
același timp. Adina este
în clasa I.
Știe să citească
binișor, scrie frumos
și a venit
hotărâtă să împrumute
... Cocoșatul de
la Notre-Dame. Ardea catedrala
și ea, impresionată
de imaginile de la
televizor, a auzit titlul cărții.
-
Draga mea dragă,
i-am zis, hai
să citim ceva
mai potrivit, care să-ți placă
și să o citești
repede și ușor.
-
Nuuuu,
eu pe aia o
vreau, să știu de
ce arde catedrala.
După două
săptămâni de negociere
cu ea și
de căutat pe site-urile de
specialitate, am dat de
o
ediție repovestită pentru
copii, de câteva
pagini, cu o
grafică drăguță și
cu o copertă
atrăgătoare.
Așa că
Adina știe acum
trista poveste a
lui Quasimodo, chiar dacă, în
gura ei, pare
mai mult Casimod.
Am câștigat
amândouă: ea povestea dorită,
iar eu am mai
învățat ceva.
Când bate soarele
în ferestrele bibliotecii,
se însuflețesc, parcă, și
cărțile de pe
raft. Sau, poate,
doar mânuțele nerăbdătoare
ale copiilor, dau viață cărților.
În orice caz,
pe lista anuală
de noi achiziții pentru bibliotecă,
editura Elefantul Meu este prima.
Nu pot cumpăra
cărți pentru fiecare
copil în parte,
dar câteva personalizate
cu numele celor
mai vajnici cititori
din anul școlar
respectiv, tot voi
lua.
Și-atunci, să te
ții avalanșă de cititori
la biblioteca de la școala
noastră, din cel
mai frumos orășel de
munte.
Articol scris pentru
SuperBlog 2020!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu